fredag 3. desember 2010

Julekos og julemas

Så var det igang igjen da.... rotteracet mot julaften. I år hadde jeg store intensjoner om å være ferdig med handlingen av julegaver i november, men dengang ei! Som vanlig så ble det et kappløp mot tiden sånn ca midt i desember når halvskatt lønna kom. Jeg er grønn av misunnelse på alle de som har stålkontroll og er ferdige med både runvask, bakst og julegaver i starten av desember. Må snart innse at jeg ikke er noen superwoman selv om jeg gjerne skulle innehatt superkrefter, i desember iallefall. Pepperkaker ble det selv om det berømmelige huset som jeg har skrytt så fælt av at jeg skal lage med ungene, det ligger fortsatt i butikkhylla på Prix!

Det er et underlig til virrvarr når familien Glum har bakedag før jul. Det starter jo så fint og rolig og behersket. Julemusikk i bakgrunn, julestjernene tent, kongerøkelsen brenner så fint, barnet (barna) oppfører seg eksemplarisk, far knipser bilder og mor hun nynner med og er i strålende humør. Ettersom det kjevles, hjelpes, grises, spises og søles blir rosene i mors kinn mer og mer hektiske. Stemmen den blir en anelse høyere for hvert melkorn som blir sølt utover eikegulvet. Da minstemann klatrer over stolen, setter foten i deigen og ler så spyttet spruter utover benken, da har mor fått nok. Og der, ja der var bakingen over for i år. Stemmen når uante høyder og all kosen er nå over, i år som i fjor.

Julegavene ble som antatt ferdige bittelille julaften. Det var jo såklart de viktigste som sto igjen, min egne barn. Kjæresten, bikkja, svigermor, tanter og perifere unger og småspurver ble kjøpt inn først og var i boks.... men mitt eget kjøtt og blod fikk vente til pengepungen nesten var tom. Snakker om foreldre! Nå er de i boks og i hus, gjenstår kun å pakke de inn nå så kan nissen dele de ut:)

I går lå jeg på alle fire og skrubbet og vasket og hengte opp hyller og styra og stelte. Jeg trodde jo i mitt stille sinn at det var lille julaften i dag........ da jeg endelig, utslitt, la meg klokken tolv, kom jeg på at det var jo enda en dag før det var lille julaften! Sukk, kunne jo ha kommet meg i seng en time før så kanskje jeg ikke hadde sovnet så gæli hardt av på bussen! Juletreet kom seg endelig inn fra garasjen. Vi strevde litt med å få det 3 meter høye treet inn, men vi fikk det da til tilslutt selv om det nok ble noen hundre barnåler mindre. Pyntingen skal foregå i kveld sammen med Brage, min trofaste lille hjelper:)

Snart gjenstår det bare en ting, nemlig å ønske god jul til store og små, nisser og troll, rotter og mus. GOD JUL:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar